07 - Celulárny automat
Prezentácia
Definícia
Celulárny automat (ďalej označovaný aj ako CA) je dynamický systém, diskrétny v priestore aj čase. Je tvorený pravidelnou štruktúrou buniek v N-rozmernom priestore
Bunky sa nachádzajú na mriežke. (V tejto kapitole uvediem príklady v jednom aj dvoch rozmeroch, hoci CA môže existovať v ľubovoľnom konečnom počte rozmerov.)
Každá bunka má svoj stav, hoci stav bunky sa môže v čase meniť. Počet možných stavov je zvyčajne konečný. Najjednoduchší príklad má dve možnosti 1 a 0 (inak označované ako zapnuté a vypnuté alebo živé a mŕtve).
Každá bunka má svoje okolie. To môže byť definované ľubovoľným počtom spôsobov, ale zvyčajne sú to všetky bunky susediace s danou bunkou.
Game of Life
Pravidlá pre Game of Life v bodoch:
Počiatočné nastavenie:
Mriežka je tvorená bunkami, ktoré môžu byť v jednom z dvoch stavov:
Živá (napr. čierna).
Mŕtva (napr. biela).
Na začiatku je stav mriežky zadaný (napríklad náhodne alebo manuálne).
Každá bunka má susedov:
Každá bunka na mriežke má až 8 susedov (hore, dole, vľavo, vpravo, a diagonálne).
Pravidlá pre každú bunku:
1. Underpopulation: Živá bunka s menej ako 2 živými susedmi zomrie (podmienka podvýživy).
2. Overpopulation: Živá bunka s viac ako 3 živými susedmi zomrie (podmienka preľudnenia).
3. Survival: Živá bunka s presne 2 alebo 3 živými susedmi prežije.
4. Reproduction: Mŕtva bunka s presne 3 živými susedmi sa "narodí" (stane sa živou).
Iterácia:
Tieto pravidlá sa aplikujú na všetky bunky naraz, čím vzniká nový stav mriežky.
Proces sa opakuje krok za krokom, vytvárajúc dynamické vzory.
Dynamika a výsledky:
Jednoduché pravidlá môžu viesť k rôznym výsledkom:
Stabilné vzory (napr. "blinker", "block").
Oscilátory, ktoré sa pravidelne menia.
Prúdiace objekty (napr. "glider").
Chaos, ktorý sa časom usporiada alebo pokračuje nekonečne.
Ďaľšie príklady

Recepty
Prezentácia
Prezentované sketche:
https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/H48nJ6gRO https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/RK1pEO8l4
Zdroje:
Last updated