07 - Celulárny automat

Prezentácia

Kristína Matisová

Definícia

Celulárny automat (ďalej označovaný aj ako CA) je dynamický systém, diskrétny v priestore aj čase. Je tvorený pravidelnou štruktúrou buniek v N-rozmernom priestore

https://dendrit.tuke.sk/~newalife/kapitola/500/index.html

  • Bunky sa nachádzajú na mriežke. (V tejto kapitole uvediem príklady v jednom aj dvoch rozmeroch, hoci CA môže existovať v ľubovoľnom konečnom počte rozmerov.)

  • Každá bunka má svoj stav, hoci stav bunky sa môže v čase meniť. Počet možných stavov je zvyčajne konečný. Najjednoduchší príklad má dve možnosti 1 a 0 (inak označované ako zapnuté a vypnuté alebo živé a mŕtve).

  • Každá bunka má svoje okolie. To môže byť definované ľubovoľným počtom spôsobov, ale zvyčajne sú to všetky bunky susediace s danou bunkou.

Game of Life

Pravidlá pre Game of Life v bodoch:

  1. Počiatočné nastavenie:

    • Mriežka je tvorená bunkami, ktoré môžu byť v jednom z dvoch stavov:

      • Živá (napr. čierna).

      • Mŕtva (napr. biela).

    • Na začiatku je stav mriežky zadaný (napríklad náhodne alebo manuálne).

  2. Každá bunka má susedov:

    • Každá bunka na mriežke má až 8 susedov (hore, dole, vľavo, vpravo, a diagonálne).

  3. Pravidlá pre každú bunku:

    • 1. Underpopulation: Živá bunka s menej ako 2 živými susedmi zomrie (podmienka podvýživy).

    • 2. Overpopulation: Živá bunka s viac ako 3 živými susedmi zomrie (podmienka preľudnenia).

    • 3. Survival: Živá bunka s presne 2 alebo 3 živými susedmi prežije.

    • 4. Reproduction: Mŕtva bunka s presne 3 živými susedmi sa "narodí" (stane sa živou).

  4. Iterácia:

    • Tieto pravidlá sa aplikujú na všetky bunky naraz, čím vzniká nový stav mriežky.

    • Proces sa opakuje krok za krokom, vytvárajúc dynamické vzory.

  5. Dynamika a výsledky:

    • Jednoduché pravidlá môžu viesť k rôznym výsledkom:

      • Stabilné vzory (napr. "blinker", "block").

      • Oscilátory, ktoré sa pravidelne menia.

      • Prúdiace objekty (napr. "glider").

      • Chaos, ktorý sa časom usporiada alebo pokračuje nekonečne.

Ďaľšie príklady

Recepty

KP4.7 CA by drawing line

Prezentácia

Zuzanna Kuglasz: Game of Life

Prezentované sketche:

https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/H48nJ6gRO https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/RK1pEO8l4

Zdroje:

THE NATURE OF CODE BY DANIEL SHIFFMAN
Coding Challenge 179: Elementary Cellular Automata

Last updated