07 - Celulárny automat
Prezentácia
Definícia
Celulárny automat (ďalej označovaný aj ako CA) je dynamický systém, diskrétny v priestore aj čase. Je tvorený pravidelnou štruktúrou buniek v N-rozmernom priestore
- Bunky sa nachádzajú na mriežke. (V tejto kapitole uvediem príklady v jednom aj dvoch rozmeroch, hoci CA môže existovať v ľubovoľnom konečnom počte rozmerov.) 
- Každá bunka má svoj stav, hoci stav bunky sa môže v čase meniť. Počet možných stavov je zvyčajne konečný. Najjednoduchší príklad má dve možnosti 1 a 0 (inak označované ako zapnuté a vypnuté alebo živé a mŕtve). 
- Každá bunka má svoje okolie. To môže byť definované ľubovoľným počtom spôsobov, ale zvyčajne sú to všetky bunky susediace s danou bunkou. 
Game of Life
Pravidlá pre Game of Life v bodoch:
- Počiatočné nastavenie: - Mriežka je tvorená bunkami, ktoré môžu byť v jednom z dvoch stavov: - Živá (napr. čierna). 
- Mŕtva (napr. biela). 
 
- Na začiatku je stav mriežky zadaný (napríklad náhodne alebo manuálne). 
 
- Každá bunka má susedov: - Každá bunka na mriežke má až 8 susedov (hore, dole, vľavo, vpravo, a diagonálne). 
 
- Pravidlá pre každú bunku: - 1. Underpopulation: Živá bunka s menej ako 2 živými susedmi zomrie (podmienka podvýživy). 
- 2. Overpopulation: Živá bunka s viac ako 3 živými susedmi zomrie (podmienka preľudnenia). 
- 3. Survival: Živá bunka s presne 2 alebo 3 živými susedmi prežije. 
- 4. Reproduction: Mŕtva bunka s presne 3 živými susedmi sa "narodí" (stane sa živou). 
 
- Iterácia: - Tieto pravidlá sa aplikujú na všetky bunky naraz, čím vzniká nový stav mriežky. 
- Proces sa opakuje krok za krokom, vytvárajúc dynamické vzory. 
 
- Dynamika a výsledky: - Jednoduché pravidlá môžu viesť k rôznym výsledkom: - Stabilné vzory (napr. "blinker", "block"). 
- Oscilátory, ktoré sa pravidelne menia. 
- Prúdiace objekty (napr. "glider"). 
- Chaos, ktorý sa časom usporiada alebo pokračuje nekonečne. 
 
 
Ďaľšie príklady

Recepty
Prezentácia
Prezentované sketche:
https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/H48nJ6gRO https://editor.p5js.org/Zuzkug/sketches/RK1pEO8l4
Zdroje:
Last updated



