01 - Jazyk a výrazy

Základy syntaxe jazyka Processing a zapisovanie rôznych výrazov.

S počítačom budeme komunikovať pomocou programovacieho jazyka. Podobne ako ľudské jazyky, aj programovacie jazyky sú rôzne. Majú rôzne slová a rôzne gramatické pravidlá.

Jazyk, ktorým komunikuje Processing, je variant jazyka Java. Keď sa naučíte robiť v Processingu, bude pre vás ľahké programovať v Jave alebo v jazykoch, ktoré sú Jave podobné, ako napríklad jazyk C# v hernom engine Unity.

Môj prvý program

Slová v programovacom jazyku sa volajú príkazy. Príkazmi hovoríme počítaču, aby niečo vykonal. Napíšte do programu toto:

print(0);

Znak bodkočiarka;je netradičný, ale pre programovanie nevyhnutný. Ak máte problém ho nájsť, odporúčam zmeniť si rozloženie klávesnice na pohodlnejšie anglické. Programovať na slovenskej/českej klávesnici je disciplína pre odvážnych.

Spustite svoj sketch buď stlačením tlačidla na spustenie alebo klávesovou skratkou Ctrl-R.

Okno Processingu po spustení prvého programu

Processing po spustení takmer nič neurobil, akurát do konzoly v dolnej časti okna vypísal nulu.

Skúste zmeniť v programe nulu na iné čislo (napríklad 17) a sledujte čo sa stane, keď znovu spustíte program.

Slovo print nazývame príkazom. Prikazuje počítaču, že má niečo vypísať. V iných jazykoch by sme počítaču výpis prikázali iným slovom. Napríklad v jazyku PHP je to príkazecho, v jazyku JavaScript je to príkaz console.loga podobne. Časom sa naučíte mnoho príkazov jazyka Processing.

Hodnotu v zátvorkách, v našom prípade 0 alebo 17, voláme parameter príkazu.

Bodkočiarka na konci hovorí počítaču, že tu je príkazu koniec. Aby vedel, že príkaz je kompletný a môže ho ísť vykonávať.

Pridajte do svojho programu nový riadok s iným prikazom print

print(17);
print(99);

Spustite program a sledujte, čo sa vypísalo do konzoly.

Skúste svoj program zmeniť na:

println(17);
println(99);

Zmeňte teraz program tak, aby riadky boli v opačnom poradí:

println(99);
println(17);

Výrazy

Pri programovaní výtvarných úloh budeme často narábať s číslami a číselnými výrazmi. Veľkosť kruhu, vzdialenosť myši od stredu obrazovky, priesvitnosť objektu, rýchlosť otáčania.... To všetko sú číselné hodnoty. Aby sme ich vedeli zapisovať, budeme potrebovať pracovať s číselnými výrazmi.

Matematika je pre kreatívne programovanie dôležitá, ale v kontexte všetkých možných matematík je tá kreatívna matematika relatívne jednoduchá.

Zmeňte svoj program aby obsahoval takýto príkaz:

println(1+1);

Skúste, čo výpiše po spustení. Asi to nebude veľké prekvapenie, ale skúste aj tak. Processing tu už funguje ako kalkulačka a vie za nás vypočítať matematické výrazy.

Vyskúšajte si vypísať aj ďalšie výpočty:

15*7
15-7
15/7
2.5*3

Keď zapisujete desatinné čísla, použite desatinnú bodku . Nie desatinnú čiarku , Skúste si porovnať čo vypíšu tieto dva rôzne príkazy:

println(2.5*3);
println(2,5*3);

Čiarka v druhom prípade oddeľuje dva rôzne parametre príkazu println a on vykoná výpis 2 a potom výpis 5*3.

Úloha 1

Vyskúšajte v programe vypočítať a vypísať nasledujúce výrazy:

42 - 17
3 + 4 * 5
(3 + 4) * 5
25 - 7 - 10
25 - (7 - 10)
132 / 11
1 / 2
1 + 2 * 3 / (5 - 1)

Úloha 2

Skúste aj tieto zápisy. Výrazy musia byť zapísané správne, inak si s nimi počítač nebude vedieť poradiť:

22 + 7 *

Alebo tento:

19 - (3 4)

Processing dokáže mnohé chyby vidieť už keď program píšeme. Upozorní nás na to červenou hláškou:

Červená hláška upozorňuje na chybu v programe.

Úloha 3

Niekedy ale aj správny zápis vie počas behu programu vyrobiť chybu. Vyskúšajte tento výraz:

10/(6-2*3)

Sám o sebe napísaný nespôsobuje problém, ale keď spustíme program, stane sa chyba:

Chyba delenia nulou

Úloha 4

Napíšte program, ktorý vypočíta a vypíše, koľko približne dní je 18 rokov a 7 mesiacov. Pre jednoduchosť počítame, že mesiac má 30 dní.

Úloha 5

Upravte program tak, aby vypočítal vek Mira. Miro mal pred dvomi mesiacmi 16 rokov.

Úloha 6

Uprav predošlý program tak, aby vypočítal, koľko je to hodín.

Úloha 7

Vyrob program, ktorý vypočíta súčet všetkých nepárnych čísel 1,3,5.. až 19.

Úloha 8

Slúchadlá stoja 56 EUR, klávesnica 18 EUR, monitor stojí 330 EUR. Napíšte program, ktorý tieto čísla spočíta, aby som vedel, koľko je celý nákup.

Ale na colnici mi vyrúbili 5% clo na tento tovar. Upravte program tak, aby pripočítal k celej cene ešte aj 5% clo.

Ale kupujem si tovar spoločne s bratom, takže ešte výslednú cenu rozdeliť na polovicu.

Last updated