03 - Súradnice

Ako sa popisuje kde čo je a aké je to veľké.

Na zopakovanie z minulej lekcie a naštartovanie mozgu sú prvé dve úlohy:

Úloha 1

Vytvorte program, ktorý bude meniť eurá na české koruny. Program bude obsahovať premenné kurz a suma, do ktorých priradíte počiatočné hodnoty. Pre kurz môžete použiť hodnotu 24.5 korún za euro. Do premennej suma dajte koľko eur chcete zameniť.

Potom vytvorte v programe premennú dostanes a do nej priraďte hodnotu výrazu, ktorým sa vypočíta, koľko korún pri danom kurze dostaneme za danú sumu eur.

Program vypíše výsledok napríklad takto:

Za 17 eur dostanes 416.5 korun pri kurze 24.5 korun za euro.

Úloha 2

Tu je iný program, ktorý pracuje s premennými. Bez použitia počítača urči, čo program vypíše:

int kg = 3;
float c = 1.2;
float s = kg * c + 7;
println("Za poslanie balika s hmotnostou", kg, "kg zaplatis", s, "eur");

Grafické okno Processingu

Doteraz sme len vypisovali do konzoly rôzne výsledky, hodnoty premenných a textové správy. Teraz sa naučíme vytvárať programy, ktoré kreslia obrázky.

Už aj doteraz, keď sme spustili program v Processingu, tak sa nám vytvorilo maličké prázdne okno, len sme si ho doteraz nevšímali:

Grafické okno Processingu. Štandardne je maličké.

Úloha 3

Vytvor si nový skeč a do neho napíš príkaz:

size(600, 400);

Spusti tento jednoduchý program a sleduj, čo sa stane s grafickým oknom:

Grafické okno Processingu, väčšie.

Vieš sa dovtípiť, čo robí príkaz size a čo predstavujú jeho dva číselné parametre? Skús ich zmeniť na 900 a 200 a spusti program znovu. Skús, či sa dá oknom hýbať a či mu vieš ťahaním za okraj meniť veľkosť.

Obdĺžnik

Úloha 4

Doplň program novým príkazom:

size(600, 400);
rect(50, 50, 170, 100);

nakreslil sa obdĺžnik:

Moje prvé kreslenie v Processingu

Úloha 5

V zátvorkách príkazu rect( , , , ) sú 4 čísla. Skúste ich v programe postupne meniť a zakaždým spustite program, aby ste videli, čo nakreslí:

  • 0, 0, 170, 100

  • 0, 0, 50, 50

  • 0, 0, 250, 50

  • 20, 10, 250, 50

  • 20, 10, 50, 250

Vedeli by ste povedať, čo tieto čísla predstavujú a ako fungujú?

Keď už viete, čo tieto čísla znamenajú, overte si svoju teóriu v dokumentácii k príkazu rect: https://processing.org/reference/rect_.html

Prídete tam aj na to, ako nakresliť zaoblené rohy.

Súradnicová sústava

V počítači sa geometrické údaje - ako je poloha alebo šírka - udávajú vždy v nejakých súradniciach. Poznáme rôzne súradnicové systémy, v závislosti od programu alebo grafického systému. V Processingu vyzerá súradnicová sústava takto:

Súradnicová sústava s osami x,y a počiatkom v bode [0,0]

Z matematiky poznáte súradnicovú sústavu, ktorá začína v strede. V systéme Processing (ale aj v iných grafických systémoch) začína súradnicová sústava vľavo hore. Horizontálna os x ide zľava doprava. Ale vertikálna os y ide v Processingu zhora nadol. Oproti matematike je to naopak.

Poznáte iné súradnicové systémy? Napríklad na zemeguli nemáme osi X a Y, ale máme rovnobežky a poludníky, zemepisnú šírku a dĺžku. Viete kde je za zemeguli bod [0,0]?

Úloha 6

Zmeňte svoj program tak, aby obdĺžnik začínal na súradniciach 50, 30 a mal rozmery 250, 150.

Úloha 7

Spočítajte na papier, alebo z hlavy, aké má obdĺžnik z predchádzajúcej úlohy súradnice koncového bodu:

Počiatočný bod poznáme, spočítajte koncový bod.

Úloha 8

Vytvorte nový skeč a napíšte príkaz, ktorý nakreslí obdĺžnik, ktorý má jeden vrchol na súradniciach 200, 100 a protiľahlý vrchol na súradniciach 260, 240.

Vyzerá takto aj váš výsledok?

Úloha 9

Bez použitia počítača nakreslite na papier, ako približne budú rozmiestnené nasledujúce 3 obdĺžniky:

rect(50, 70, 170, 80);
rect(60, 80, 70, 60);
rect(160, 90, 70, 70);

Keď budete mať nakreslené na papier, vykreslite ich aj v Processingu a skontrolute si správnosť svojho nákresu.

Úloha 10

Vytvorte nový skeč, ktorý vedľa seba nakreslí dva štvorce so stranami dĺžky 80. Pozíciu v rámci okna si zvoľte sami, ale majú byť vedľa seba a nedotýkajú sa.

Takto nejak by mal vyzerať váš výsledok.

Úloha 11

Vytvor nový skeč, ktorý nakreslí dva veľké štvorce. Jeden so stranou 150 a druhý so stranou 100. Štvorce majú spoločný stred, ako na obrázku:

Štvorce majú spoločný stred.

Úloha 12

Vytvor nový skeč, ktorý nakreslí pyramídu z obdĺžnikov. Jednotlivé poschodia pyramídy majú rozmery: 150x50, 100x50, 50x50:

Pozícia pyramídy je na vás, ale tvar by mala mať takýto.

Úloha 13

Nakresli v programe obdĺžnik, ktorý je 50 pixelov vzdialený od okrajov okna:

Last updated