03 - Súradnice
Ako sa popisuje kde čo je a aké je to veľké.
Na zopakovanie z minulej lekcie a naštartovanie mozgu sú prvé dve úlohy:
Úloha 1
Vytvorte program, ktorý bude meniť eurá na české koruny. Program bude obsahovať premenné kurz
a suma
, do ktorých priradíte počiatočné hodnoty. Pre kurz môžete použiť hodnotu 24.5
korún za euro. Do premennej suma
dajte koľko eur chcete zameniť.
Potom vytvorte v programe premennú dostanes
a do nej priraďte hodnotu výrazu, ktorým sa vypočíta, koľko korún pri danom kurze dostaneme za danú sumu eur.
Program vypíše výsledok napríklad takto:
Za 17 eur dostanes 416.5 korun pri kurze 24.5 korun za euro.
Úloha 2
Tu je iný program, ktorý pracuje s premennými. Bez použitia počítača urči, čo program vypíše:
int kg = 3;
float c = 1.2;
float s = kg * c + 7;
println("Za poslanie balika s hmotnostou", kg, "kg zaplatis", s, "eur");
Grafické okno Processingu
Doteraz sme len vypisovali do konzoly rôzne výsledky, hodnoty premenných a textové správy. Teraz sa naučíme vytvárať programy, ktoré kreslia obrázky.
Už aj doteraz, keď sme spustili program v Processingu, tak sa nám vytvorilo maličké prázdne okno, len sme si ho doteraz nevšímali:

Úloha 3
Vytvor si nový skeč a do neho napíš príkaz:
size(600, 400);
Spusti tento jednoduchý program a sleduj, čo sa stane s grafickým oknom:

Vieš sa dovtípiť, čo robí príkaz size
a čo predstavujú jeho dva číselné parametre? Skús ich zmeniť na 900
a 200
a spusti program znovu. Skús, či sa dá oknom hýbať a či mu vieš ťahaním za okraj meniť veľkosť.
Obdĺžnik
Úloha 4
Doplň program novým príkazom:
size(600, 400);
rect(50, 50, 170, 100);
nakreslil sa obdĺžnik:

Úloha 5
V zátvorkách príkazu rect( , , , )
sú 4 čísla. Skúste ich v programe postupne meniť a zakaždým spustite program, aby ste videli, čo nakreslí:
0, 0, 170, 100
0, 0, 50, 50
0, 0, 250, 50
20, 10, 250, 50
20, 10, 50, 250
Vedeli by ste povedať, čo tieto čísla predstavujú a ako fungujú?
Súradnicová sústava
V počítači sa geometrické údaje - ako je poloha alebo šírka - udávajú vždy v nejakých súradniciach. Poznáme rôzne súradnicové systémy, v závislosti od programu alebo grafického systému. V Processingu vyzerá súradnicová sústava takto:

Z matematiky poznáte súradnicovú sústavu, ktorá začína v strede. V systéme Processing (ale aj v iných grafických systémoch) začína súradnicová sústava vľavo hore. Horizontálna os x
ide zľava doprava. Ale vertikálna os y
ide v Processingu zhora nadol. Oproti matematike je to naopak.
Úloha 6
Zmeňte svoj program tak, aby obdĺžnik začínal na súradniciach 50, 30
a mal rozmery 250, 150
.

Úloha 7
Spočítajte na papier, alebo z hlavy, aké má obdĺžnik z predchádzajúcej úlohy súradnice koncového bodu:

Úloha 8
Vytvorte nový skeč a napíšte príkaz, ktorý nakreslí obdĺžnik, ktorý má jeden vrchol na súradniciach 200, 100
a protiľahlý vrchol na súradniciach 260, 240
.

Úloha 9
Bez použitia počítača nakreslite na papier, ako približne budú rozmiestnené nasledujúce 3 obdĺžniky:
rect(50, 70, 170, 80);
rect(60, 80, 70, 60);
rect(160, 90, 70, 70);
Keď budete mať nakreslené na papier, vykreslite ich aj v Processingu a skontrolute si správnosť svojho nákresu.
Úloha 10
Vytvorte nový skeč, ktorý vedľa seba nakreslí dva štvorce so stranami dĺžky 80. Pozíciu v rámci okna si zvoľte sami, ale majú byť vedľa seba a nedotýkajú sa.

Úloha 11
Vytvor nový skeč, ktorý nakreslí dva veľké štvorce. Jeden so stranou 150
a druhý so stranou 100
. Štvorce majú spoločný stred, ako na obrázku:

Úloha 12
Vytvor nový skeč, ktorý nakreslí pyramídu z obdĺžnikov. Jednotlivé poschodia pyramídy majú rozmery: 150x50, 100x50, 50x50:

Úloha 13
Nakresli v programe obdĺžnik, ktorý je 50 pixelov vzdialený od okrajov okna:

Last updated