06 - Kruhy a čiary

Vyskúšame kresliť aj iné tvary ako obdĺžniky

Príkaz ellipse()

Kruhy a eliptické tvary sa kreslia pomocou príkazu ellipse. Tiež má štyri parametre, ako príkaz rect, tiež prvé dva parametre značia pozíciu a druhé dva parametre značia šírku a výšku. Ale je tam rozdiel.

Úloha 1

Vytvorte nový skeč. Vyskúšajte a porovnajte v ňom, čo vykonávajú príkazy ellipse a rect, keď im dáme rovnaké parametre:

ellipse(200, 200, 150, 100);
rect(200, 200, 150, 100);

Úloha 2

Upravte predošlý program tak, aby elipsa bola vpísaná do obdĺžnika:

Príkazy circle() a square()

Ak nepotrebujeme vypisovať šírku a výšku elipsy, ale chceme kruh, ktorý má iba jeden parameter veľkosti - priemer, tak môžeme použiť aj príkaz circle. Ten má namiesto 4 parametrov len 3:

  • x súradnica

  • y súradnica

  • priemer

A podobne máme k príkazu rect príkaz square, ktorý namiesto obdĺžnika s danou šírkou a výškou nakreslí štvorec s danou dĺžkou strany. Tiež má len 3 parametre:

  • x súradnica

  • y súradnica

  • dĺžka strany

Úloha 3

Upravte program z Úlohy 2 tak, aby kreslil kruh vpísaný do štvorca pomocou príkazov square a circle:

Úloha 4 *

Upravte priemer kruhu v predošlom programe tak, aby kruh opísal štvorec. Budete potrebovať nejakú matematiku, aby ste vyrátali správny priemer kruhu. Matematické funkcie nájdete v dokumentácii: https://processing.org/reference/#math

Úloha 5

Napíšte program s premennými x a y, ktorý nakreslí na súradnice x,y snehuliaka z 3 kruhov nad sebou. Kruhy nech majú rovnaký priemer, napríklad 100. Súradnice x,y predstavujú pozíciu spodného bodu snehuliaka:

Snehuliak nakreslený na súradnice x=200,y=350.

Úloha 6

Namiesto priemeru 100 použite v predošlom programe premennú r a nastavte jej hodnotu na 100. Program by mal vyrobiť to isté:

Snehuliak nakreslený na súradnice x=200,y=350 s priemerom r=100

Ak sa vám snehuliak rozsypal, opravte si program. Vyskúšajte aj iné hodnoty r:

Snehuliak s r=140.

Úloha 7

Upravte predošlý program tak, aby stredný kruh mal priemer polovicu z r a vrchný kruh tretinu z r.

Najprv si celú situáciu nakreslite na papier, vyznačte si, ktorý kruh má aký priemer a aký polomer a podľa toho vyjadrite súradnice jednotlivých kruhov.

Snehuliak s r=140

Príkaz line()

Pomocou príkazu line() sa kreslia čiary. Príkaz má 4 parametre. Prvé dva parametre sú súradnice bodu odkiaľ sa má kresliť čiara. Druhé dva parametre sú súradnice bodu kam sa má kresliť čiara.

Vyskúšajte si napríklad:

line(0,0,200,100);
Čiara z bodu 0,0 do bodu 200,100

Úloha 8

Vytvorte nový program, ktorý bude obsahovať premenné x,y,sirka,vyska. Program nakreslí obdĺžnik so stredom v bode x,y a s danou šírkou a výškou. Program tiež nakreslí uhlopriečky tomuto obdĺžniku pomocou príkazov line:

Výstup pre x=250, y=100, sirka=120, vyska=40

Úloha 9

S kreslením čiar sa spája aj farba čiar a ich hrúbka. Už vieme, že farbu čiar nastavíme príkazom stroke. Hrúbku čiar nastavíme príkazom strokeWeight, ktorý má jeden parameter: hrúbku čiary.

Nastavte v predošlom programe čiaru hrubú 5 a farbu čiar červenú:

Úloha 10

Zmeňte predošlý program tak, aby uhlopriečky mali modrú čiaru hrúbky 10:

Spomeňte si, ako sa nastavovala farba každému štvorcu zvlášť: 04 - Farby

Použite rovnaký princíp na nastavenie hrúbky a farby pre čiary.

Ďalšie útvary na kreslenie

Ak sa vám toto zdá jednoduché, nepovinne si môžete pozrieť dokumentáciu k tomu, ako sa kreslia ďalšie útvary. Napríklad arc alebo triangle alebo si pozrite, ako sa kreslia ľubovoľné tvary pomocou príkazov beginShape a endShape.

Všetko to nájdete v dokumentácii, v sekcii Shape:

Last updated