14 - Texty
Úloha 1
Vyskúšajte tento skeč. Je to jednoduchý statický skeč, bez setup
a draw
:
size(400, 300);
text("Hello world", 100, 200);
Zistite, či sa farba textu mení pomocou fill
alebo stroke
.
Úloha 2
Zmeňte farbu textu na čiernu a zmeňte veľkosť textu pomocou príkazu textSize
na 50.

Zistite, či súradnice v príkaze text
predstavujú stred textu, ľavý horný roh, alebo čo presne.
Úloha 3
Pozrite si dokumentáciu k príkazu textAlign
. Ten nastavuje ktorý bod v texte predstavujú jeho súradnice:
https://processing.org/reference/textAlign_.html.
Vytvorte skeč, ktorý vykreslí do rohov obrazovky veľké písmená A
,B
,C
,D
a do stredu obrazovku písmeno X
:

Vyskúšajte, či program funguje aj keď zmeníte rozmery okna a veľkosť písma:

600x200
, veľkosť písma 80
.Úloha 4
Vypisovať na obrazovku môžete aj čísla, nie len texty. Vytvorte skeč, ktorý bude vykresľovať na náhodné pozície náhodnou farbou náhodné celé čísla z intervalu 0
až 9
.

Uistite sa, že sa generujú naozaj všetky čísla, vrátane 9-ky.
Úloha 5
Vytvorte skeč, ktorý pri stlačení myši vypíše na obrazovku súradnice myši:

Úloha 6
Vytvorte skeč, ktorý pri stlačení klávesy vygeneruje náhodné celé číslo od -10 do +20. Ak je toto číslo väčšie ako nula, vypíše ho do stredu obrazovky červenou farbou. Inak ho vypíše modrou farbou:

Viac o textoch
Vykresľovanie textov je celá veda a hoci Processing nemá také bohaté možnosti ako profesionálne typografické nástroje, stále je toho veľa, čo sa dá s textami robiť.
Ak vás zaujíma táto problematika viac, pozrite si oficiálny tutoriál k typografii:
Last updated