02 - Premenné
Úloha 1
Spusti si Processing a v programe vypočítaj a vypíš, čomu sa rovná (123+456)*789
Úloha 2
V matematike sa zvykli označovať hodnoty písmenkami, napríklad dĺžka strany štvorca a=100
. Takto to vieme urobiť aj v Processingu. Napíš do programu:
int a = 100;
Na programe sa na prvý pohľad nič nezmenilo. Nič nové nevypisuje. Processing vyrobil premennú s menom a
, pritom si zapamätal, že má hodnotu 100
. Budeme to znázorňovať pomocou krabičiek:

Úloha 3
Skúste teraz v programe vypísať do konzoly a
. Takto:
println(a);
V konzole uvidíte, akú hodnotu si počítač pamätaá v premennej a
.
Úloha 4
Vyskúšaj vyrobiť a nastaviť aj premennú vyska
s hodnotou 167 a premennú cena
s hodnotou 22+7
.
Takto ich znázorníme:

Úloha 5
Skontroluj výpisom do konzolu, že premenné s menami vyska
a cena
majú správne hodnoty.
Premenná
Premennú si môžeme predstaviť ako krabicu, ktorá má svoje označenie a svoj obsah. Na základe toho označenia počítač vie krabicu nájsť a niečo urobiť s jej obsahom.
Ak používate kalkulačku, tak je to podobné ako tlačidlo M, pomocou ktorého vieme do pamäti kalkulačky uložiť nejaké čislo. Akurát v Processingu si môžeme takýchto pamätí vyrobiť koľko chceme.
Úloha 6
Skús do programu napísať takýto výpis:
println(vek);
Počítač sa bude stažovať, že táto premenná ešte nebola vytvorená:

Úloha 7
Premenné možno použiť aj v matematických zápisoch a počítač v zápise potom namiesto mena premennej dosadí jej hodnotu. Vyskúšaj program s premennými vyska
a cena
:
int vyska = 167;
int cena = 22+7;
println(190 - vyska);
println(3*cena + 10);
println(cena + vyska);
Úloha 8
Premennej môžeme zmeniť jej obsah. Vyskúšaj do predošlého programu na koniec pridať riadky:
cena = 5*11;
println(cena);
Program vypíše už novú hodnotu premennej cena
, nie predošlých 29
.
Úloha 9
Zmeň vo svojom programe hodnotu premennej vyska
tak, aby v nej bola tvoja výška. Presvedč sa, že sa to naozaj stalo.
Úloha 10
Vytvor úplne nový program a vyskúšaj takýto kód:
int a = 100;
int obsah = a*a;
println(obsah);
a = 1;
println(obsah);
Čo sa v programe vykonalo? Zakresli si to pomocou krabíc.
Úloha 11
Vyrob si v programe premennú zmrzlina
a priraď do nej cenu jednej zmrzliny (napríklad 2). Do premennej pocet
priraď počet kamarátov, ktorým chceš kúpiť po jednej zmrzline. Napíš príkaz, ktorý vytvorí novú premennú zaplatit
a priradí do nej koľko máš zaplatiť. Pomocu výpisu do konzoly si skontroluj, že to počítač dobre vypočítal.
Typ premennej
Teraz nadišiel čas povedať si o tom magickom slovku int
, ktoré používame pri vytváraní premenných. Je to takzvaný typ premennej. Nie všetky krabice v pamäti počítača majú totiž rovnaké tvary a poznáme niekoľko typov krabíc (premenných).
Typ int
označuje premenné, do ktorých ukladáme celé čísla ako napríklad17
, 0
, -29
alebo 193325
.
Typ float
označuje premenné, do ktorých ukladáme čísla s desatinnou čiarkou ako napríklad 2.5
, 0.001
alebo −273.15
.
Poznáme ešte viacero ďalších typov, ale o tých inokedy.
Úloha 12
V predošlom programe s cenou zmrzliny skús priradiť do premennej zmrzlina
cenu 2.5
a sleduj, čo sa stane.

Processing nám nedovolí do premennej typu int
priradiť hodnotu, ktorá obsahuje desatinnú časť. Zmeň preto typ premennej zmrzlina
z int
na float
.

Chyba sa presunula o dva riadky nižšie, kde chceme do premennej zaplatit
, ktorá je typu int
, priradiť výpočet, ktorý používa premennú zmrzlina
. A to je tiež problém. Ak vo výraze/výpočte vystupuje premenná typu float
tak aj výsledok bude typu float
a ten si nerozumie s premennou zaplatit
, ktorá je typu int
.
Zmeňte aj premennej zaplatit
typ na float
.
Program už správne vyhodnotí, že mám zaplatiť 10.0
eur:

Úloha 13
Vytvorte nový program, v ňom float
premenné dlzka
, sirka
a hlbka
. To budú rozmery bazénu v metroch. Napríklad dlzka = 25
, sirka=12
, hlbka=1.8
.
Zostavte priradenie, ktoré do premennej objem
priradí objem bazénu. Výsledok bude v kubických metroch a pre dané čísla by mal dať výsledok 540.0
.
Upravte výraz na výpočet objemu tak, aby výsledok nebol v kubických metroch ale v litroch. (Zistite si koľko litrov je v metri kubickom a podľa potreby vydeľte/vynásobte vhodným číslom).
Meno premennej
Už sme si v zápise: int a = 100;
vysvetlili všetky jeho časti. Začína to typom premennej int
, potom je meno premennej a
a potom je priradenie = 100
, pomocou ktorého do premennej nahráme jej hodnotu.
Ale čo všetko môže byť menom premennej?
Úloha 14
Skús vytvoriť premenné s nasledujúcimi názvami a zisti, čo je dovolené a čo nie:
kuk
Ahoj!
1.A
prva_trieda
cierno-biele
OK
o0o0o0o
asdf
výška
počet ľudí
trieda(3)
R2D2
meno.priezvisko
Úloha 15
Skús v jednom programe vytvoriť dve premenné s názvom cena
. Funguje to?
Čo sa stane ak bude jedna cena
premenná typu int
a druhá cena
bude premenná typu float
?
Čo sa stane, ak jednu premennú premenuješ na Cena
? Skús aj vypísať do konzoly obidve premenné.
Lepšie výpisy
Úloha 16
Príkazy print
a println
nám umožňujú vypísať za seba aj viacero rôznych parametrov. Môžeme napríklad nakombinovať slová a premenné takto, vyskúšajte:

Úloha 17
Vytvorte program, ktorý bude počítať počet pixelov v obrázku. Bude mať premenné sirka_obrazku
a vyska_obrazku
a ich vynásobením vypočíta počet pixelov a uloží ho do premennej pixels
. Program vypíše hodnoty všetkých 3 premenných.
Napríklad pre hodnoty 1920 a 1080 vypíše toto:
Sirka obrazku je: 1920
Vyska obrazku je: 1080
Pocet pixelov je: 2073600
Úloha 18
Upravte výpis predošlého programu, aby vyzeral takto:
Obrazok 1920 x 1080 ma 2073600 pixelov
Úloha 19
Vytvorte program s premennými polomer
,obvod
a obsah
. Program bude do premenných obvod
a obsah
počítať obvod a obsah kruhu s daným polomerom. Nezabudnite na správne typy premenných.
Takto by mal vyzerať výpis programu:
Kruh s polomerom 12 ma obvod 75.398224 a obsah 452.38934
Last updated