04 - Farby
Úloha 1
Vytvor nový skeč, ktorý nakreslí na obrazovku štyri štvorce, po dvoch pod sebou:

Úloha 2
Pridajte do svojho programu nový príkaz fill
, pred prvý príkaz rect
. Takto:
size(400, 400);
fill(0);
rect(40, 40, 150, 150);
rect(210, 40, 150, 150);
rect(40, 210, 150, 150);
rect(210, 210, 150, 150);
Sledujte, ako sa zmenila farba štvorcov. Vyskúšajte namiesto hodnoty 0
dať do príkazu fill
ako parameter hodnotu 100
.
Vedeli by ste zvyšovaním parametra prísť na to, aká približne hodnota vytvorí bielu farbu?
Farba výplne
Ak dáme príkazu fill
iba 1 číselný parameter, bude to intenzita bielej. 0 je žiadna intenzita, takže čierna farba. Maximálna intenzita je 255, to je biela farba. Hodnoty medzi tým sú rôzne odtiene šedej.
Ak dáme 3 parametre príkazu fill
, budú to intenzity červenej, zelenej a modrej zložky farby, takzvané RGB. Tieto hodnoty sú tiež v rozsahu 0 až 255.
Úloha 3
Vyskúšajte zmeniť fill
vo vašom programe tak, aby kreslil červenou farbou:
size(400, 400);
fill(255, 0, 0);
rect(40, 40, 150, 150);
rect(210, 40, 150, 150);
rect(40, 210, 150, 150);
rect(210, 210, 150, 150);

Úloha 4
Vyskúšajte rôzne kombinácie čísiel v parametroch príkazu fill
:
0, 255, 0
0, 0, 255
255, 255, 0
255, 255, 255
Hodnoty farieb môžete ľahko hľadať aj priamo v Processingu, v menu Tools-> Color selector:

Úloha 5
Všetky štvorce sme doteraz mali rovnakou farbou. Lebo sme mali len jeden príkaz fill
v programe.
Pridaj v programe pred každý príkaz rect
jeho vlastný príkaz fill
a vytvor viacfarebný obrázok:

Ktorý príkaz fill
ovplyvňuje ktorý príkaz rect
?
Prečo v Úlohe 3 jeden príkaz fill
nastavil farbu všetkých štyroch štvorcov naraz a nie len tomu príkazu rect
, ktorý bol bezprostredne za fill
?
Úloha 6
Vytvorte nový skeč. Pomocou príkazov fill
a rect
nakreslite írsku vlajku:

Úloha 7
Vytvorte nový program, ktorý nakreslí takýto obrázok. Farby nemusia byť presne ako na obrázku:

Úloha 8
Skúste do každého príkazu fill
v tomto programe pridať ešte jeden číselný parameter na koniec, číslo 50.
Ak používate hexa farby, tak takto napríklad:
fill(#FF00FF, 50);
Alebo ak používate RGB farby, tak takto:
fill(255, 0, 255, 50);

Zistite, aká hodnota predstavuje úplnú priesvitnosť a ktorá úplnú viditeľnosť.
Farba okraja
Podobne ako farba výplne sa nastavuje aj farba okraja objektu. Je na to príkaz stroke
. Skúste do programu, pred prvý príkaz fill
pridať:
stroke(255, 0, 0);

Keby ste chceli farbu okraja vynechať úplne, môžete príkaz stroke
nahradiť príkazom noStroke()
, bez parametrov:
noStroke();

noStroke
Farba pozadia
V Processingu sa farba pozadia celého okna nastavuje príkazom background
. Farbu mu nastavíme rovnakými parametrami ako v príkazoch fill
a stroke
.
Úloha 9
Vytvorte nový skeč a v ňom jeden žltý a jeden červený obdĺžnik:

Na začiatok, hneď pod príkaz size
pridajte príkaz background
s parametrom 0
:
background(0);

Zmeňte parametre príkazu background
tak, aby pozadie malo zelenú farbu:

Úloha 10
Skúste presunúť príkaz background
zo začiatku programu doprostred, pod prvý príkaz rect
. Pozorujte, čo sa stane:

Kam sa stratil prvý obdĺžnik? Čo vieme na základe tohto experimentu povedať o fungovaní príkazu background
?
Last updated